Thursday, March 8, 2012

Interview

hari ni nak criter pasal interview..
this coming friday aku ada 2 interview..
bulan ni aku dpt 4-5 interview, pdhal aku da sign offer letter kat 1 company ni..
bkn tamak, bukan..
knape aku begitu bnyak skali apply kat jobstreet 2 maybe akan diceritakan pd next post..
klu ade mood la nak crite..
apply punye apply, ternganga n terbeliak biji mata bila tgk gaji aku rendah thap dewa..
akibat mntak cuti mmg la camtu, ye dak..
dtg lmbt lg tiap2 hari..tolak gaji ok tolak gaji..
untung company ni dpt pekerja mcm aku, bole save dorang pnye financial dgn tolak gaji aku bnyk2..company lain ade?

aku slalu tnye spe2 yg pnah interview org utk dptkan tips2, n aku gak pnah jd interviewer..
nak bg tips skit utk sape2 yg bakal kene interview 2..
ayat mcm aku ni bagus kan..puih skit..

aku nak share beberapa tips mase interview..
aku ni xde la hebat langsung pun, tp Alhamdulillah bnyak la lekatnye..
i tinggal pilih je..

1- Bace Bismillah..sbelum interviewer 2 dtg selawat selama mane yg boleh..arwah mak aku ajar bace ni "Rabiyassir Wallatuassir Waathmir Bir Khair"

2- CONFIDENT. ni sgt2 penting..confident level kene tinggi, ble confident tnggi, cara ckp pun nmpak firm or tegas..bile confident, pastu kite calitkan dgn senyuman, mmg cair hati interviewer 2..klu terlalu ikut prasaan takut n gementar, confident ni x kan ada..so gementar mse isi borang je, da berhadapan dgn org 2, kene confident..klu x leh gak, buat2 confident..xpe2, jnji ado..ini la yg slalu dikatekan oleh interviewer kat aku, die suke sbb aku ade confident level yg tnggi..pdahal dorang x tau, aku taram je klu bercerita, bknnye btol ape yg aku ckp 2..tips lain utk confident (selain berpura2), duk tegak2, jgn sandar kat kerusi, suara kene lantang..

3- untuk org yg belum pnah bkerja/fresh grad, study la skit psal background company 2..x perlu hafal..tp biasanya fresh grad ni org lbh bnyak tanye psl diri n kluarga..lainla dpt oil n gas, ha g kat store 2, lap habuk kat buku 2, buka pelita, ulangkaji la ko...

4- untuk yg da pernah bekerja, soalan wajib ape yg ko wat mse keje skarang..yg ni mmg kene bnyak point..aku pnah dtg interview, mls nak crite bnyak2 ape job task aku, mmg konfem la x dpt..tp klu kite bercerita tnpa ditanya n cerita n cerita lg, interview 2 pun akan angguk n angguk n angguk (yg ko ikut anggukkan kpale nape time bace ni?)..dlm hati ckp, yeye je budak ni..tp dorang suka..

5- tell me about yourself.. 99% dorang akan tnye..klu ikutkan soalan ni la plg ssh, sbb klu dlm 15 mnt ko cite psl name ko asal mne, adek bradek keje ape, hobi la ape la, ini akan merendahkan markah mu..percayala..sbb boring gile..aku pnah bce kat tenet psal soalan ni sbenanye starting point yg sgt kritikal, mat saleh 2 ckp jgn citer psal personal, tp crite psal pandangan n pendapat..ssh tuuu...ko kene reka crite yg bole menarik perhatian interview 2..ssh kan klu nak cipta tajuk sndiri..so kat sini aku share 1 trick, slalunye berkesan..camni, 1st2 tu ckp la name ko sape n boleh panggil ape in short..then ckp ko stay kat mne, amek diploma/degree ape..fullstop. jgn lbih2. pastu trus ko masuk psal keje ko skang, n citer psal ape jobtask ko..so ko akan bercerita dgn berlarutan tnpa sedar n kira 2 in 1 la, xde la die tnye lg psal ape ko wat time keje ko skang..contoh:
"hi, i'm sipolan bt sipolan, u can call me sipol..i came from jb..i am degree holder, study in upm, i took chemical engineering..after finish up my study, i working at kilang kicap as my first job..in kilang kicap i work as kuli..i learn a lot tet tet tet tet...(must be more than 350 words..hehe)"

lepas 2 die akan tnye ape psal yg ko crite 2, ko pun jwb n perbualan menjadi sgt seronok n ko terlupa utk nervous smula..sedar x sedar soalan "tell me about yourself" tu ko telah jawab dgn gagahnye..erk..itupun bergantung pd diri masing2 untuk crite pasal pengalaman kerja korang camne..klu rse mmg da xde keje, ko cite je psal keje org lain tp knonnye ko yg wat..

6- lepas diatas, klu dpt jenis interview yg mmg x reti bosan, die akan smbung la tnye soalan lain lg..tp kire da lpas mse kritikal, iaitu ape jobtask ko skang (diulangi, sgt2 penting ok)..soalan selebihnya contoh mcm strength or weakness, 2 hentam je la, g google ke tgk contoh jawapan..

7- berdoa dan tawakal.



p/s: esok schedule aku sgt2 pack, g kwsp, service kete, wat account kat public bank, g 2 tempat interview, cari wrapping paper utk balut hadiah wedding emy n etc..aku kene amek mc ni, asik cuti free je, bile nak kumpul duit kawen!


No comments: