Wednesday, November 6, 2013

Pengalaman 2nd trimester- mengada-ngada

tak tau nak letak title ape utk post ni..banyak benda nak cerita sepanjang 2nd trimester (4-6 bulan)..ape yg aku igt aku ni banyak ngada2 je lebih, 2 yg letak title mengada-ngada..

ramai kate bile da masuk 2nd trimester alahan sume 2 hilang..oh oh, unfortunately not for me..mase aku 2 bulan mengandung, selalu dengar org kata, "sabar ye, da masuk 3 bulan nnt ok la tu"..oleh itu, dengan semangatnya aku countdown stiap hari untuk sampai ke 12 minggu..bile da masuk minggu ke 12 tu, ade org plak ckp "biasanya 4 bulan baru betul2 ok". aku pun countdown lg sampai masuk minggu ke 16..pastu aku bising kat laki aku, "dah 4 bulan ni, nape ni nape tu, bla bla bla". pastu laki aku plak jawab "kawan tempat keje dulu kate 5 bulan baru boleh ok". lepas tu trus x countdown lg dah.

mase 5 bulan aku da start boleh bangun makan n mandi ikut time..tp still loya n muntah lg tp x berapa teruk..2-3 hari sebelum raya, tup tup aku boleh makan dengan kuantiti yg normal..siap tolong mertua aku masak untuk raya lagi..mase tu baru 1st time aku kluar dari rumah untuk pegi bazar ramadhan..even x brape stabil badan, aku kuatkan jugak hati untuk kluar merasa jenjalan kat bazar ramadhan..da 4 bulan kot x pnah kluar pegi mane2 selain hospital..malam nak raya tu baru kluar g angsana cari baju raya..ha, baby ni mmg btol2 nak beraya..puasa x nak plak tuh..ish2..start dari raya tu, sempat gak aku g konvoi beraya dengan adik bradik aku tu..jauh2 plak tu, kota la, segamat la, pontian la..(ala kecoh, dlm johor gak kot)..ade mase aku x boleh bangun loya teruk tp skali skala..tp mmg bersyukur sgt2 time tu sbb aku makin ok even muntah2 lg.

 
 1st day raya..ceria plak aku time ni kan..2-3 hari sebelum raya da start boleh bangun, 2-3 hari lepas raya terus collapse balik..oh baby!

mase ni da beberapa hari lepas raya..bakal tunang akak aku dtg nak berkenalan ngan family..sepanjang dorang dtg aku terlantar kat sofa tingkat atas sbb loya yg agak teruk..aku tabahkan hati je dtg sbb family punye pasal..mase nak amek gamba ni (dalam 2-3 minit je) aku tahan untuk berdiri n try to smile to get the best moment of family photo. sume ade, kecuali anak sedara aku sorang yg paling tua je takde dlm gamba ni..



yg betol2 stabil bile aku da masuk 6 bulan..yeay!!! muntah, loya? ade lg tp 2 minggu skali je..skang da 7 bulan, da pegi picnic da pun..Alhamdulillah.

salah 1 simptom alahan yg paling x boleh bla, MELUDAH. air liur ni automatik kuar secara on going tanpa segan silu..mase 1st trimester lg teruk, dah la air liur asik penuh je kat mulut, pastu x leh langsung tertelan or terkena kat tekak, confirm aku muntah..2 sbb ade sampai 20 kali aku muntah..ini termasuklah tengah malam, tengah pagi, tengah tengahari..bayangkan camne aku nak tido...x yah la bayangkan, aku x tido pun..bile da masuk 2nd trimester, air liur tetap kluar dgn banyaknye, tp bile time tido x kluar..start celik je mata berduyun2 air liur da tunggu kat mulut aku untuk diludah..mcm bukak pintu stadium larkin mase JDT lawan Kelantan 2..(macam x kene je aku punye bidalan). nak tgk bekas ajaib aku yg sentiasa berada bersama aku x kire di atas katil, di meja makan, di depan pintu rumah, di dalam kete, hospital, time jenjalan, kat umah sedara mase pegi beraya, dekat kedai makan n sume tempat la..ni la die bekas peneman aku..kalau tinggal bekas ajaib ni, ibarat mcm x pakai kotex mase period.

aku da lali n sebati bile org geli tgk bekas ajaib kesayangan aku ni..


beraya sambil membawa bekas ajaib kesayangan (disorokkan)

beraya sambil membawa bekas ajaib kesayangan (disorokkan)


aku stop guna bekas ni mase 6 bulan..skang ni still lg kat dalam bilik n dalam kete untuk standby, tp x de la sampai berkepit kat aku 24 jam macam mase tu..just untuk back up, kdg2 aku termuntah secara tetibe, loya dengan bau secara tetibe, lambat makan ke ape, nnt kluarla air liur 2..tp lame jugak dah x guna..Alhamdulillah. penat tau bile setiap 5 saat kene mludah, bile da x mludah sgt heaven rasenye..


ok, crite kat bawah ni baru la pasal mengada-ngada..

mengada-ngada1

yg ni mmg btol mengada-ngada..stiap hari aku mintak diurut..dulu sebelum aku minum susu (aku x minum susu sehingga aku jumpe Enfamama coklat yg takde rase susu langsung, terima kasih Enfamama), kaki aku stiap hari bisa, ibarat tulang tu kene rendam air sejuk..org ckp baby tarik kalsium dr tulang aku yg nak rapuh tu..stiap malam menyerang n mase tu la aku serang laki aku skali..hehe..ksian die..bukannya ape, sebelum tido die da urut ngan losyen pati mustajab, pastu 3 pagi aku kejut die lg suruh urut, pastu 6 pg aku suruh urut lg, pastu sblm die g keje kene urut lg..bile da terbiasa kene urut, x sakit pun aku mintak urut lg..aku celik mata just nak kejut die suruh die urut, bile sesi urutan bermula, aku pun sambung tido balik..agak2 rase urutan tu makin perlahan, aku gerak2kan kaki tanda x stuju..pastu laju balik die urut..selagi aku belum lena tido dibuai mimpi, aku akan make sure die urut je, kalau x, aku akan merengek2 sampai terhangguk2 kepala die time urut kaki aku..kehkehkeh..da masuk 3rd trimester ni, aku x sejahat mcm ni lg..kesian tgk suami aku..die da x perlu bangun tengah mlm n urut sampai aku tertido lg dah..(hey, urut tetap urut la kan)

mengada-ngada 2

setiap kali nak bangun dari katil, aku akan hulur tangan untuk diangkat..(eh suke la, laki kite yg angkat, bkn laki awak pun)..kalau aku emergency nak terkencing skali pun, aku akan tunggu sampai die angkat or tarik tgn aku untuk bangun..kalau die tenga tido, aku sanggup kejut die..kdg2 sampai ngigau2 die bangun ingat aku nak terberanak ke ape.."ha, nape na, nape, sakit kat mane, ok x ni?" aku pun jawab dengan selamba tanpa sekelumit rasa bersalah "nak kencing la"..hehehe

mengada-ngada 3

yg ni pun same x leh bla..(crite ape je pasal aku yg boleh bla, sume x leh bla)..badan aku ni mudah sgt masuk angin..sape yg kenal aku tu tau la, aku slalu sendawa x benti..siyesly bole sampai 10 minit sendawa tanpa henti..kadang2 sampai bau nasi goreng basi bile aku sendawa..yg ni slh 1 buat org x leh n x kan lupa kan aku selama2nya..hehe..so bile mengandung ni lg la teruk..jangan skali2 perut aku ni kosong, 1 badan aku berangin, asik nak sendawa angin, sampai kdg2 kene teran perut baru bole sendawa or kluarkan angin dengan puas..pastu aku x leh makan ape2 even lapar gile bile badan aku da berangin..huh, mcm2 ragam..so, aku x leh berak sebelum makan..ulang balik, x leh berak sebelum makan..ini akan membuatkan perut aku kosong dan berangin..lepas 2 kalau makan pun x guna even aku menangis air mata darah skali pun (mlampau)..badan aku penuh angin, perut lapar, loya, pop muntah! so bile aku nak berak aku kene makan something..even taik tu da dihujung tanduk..tahanlah selagi boleh, kalau x leh tahan pun, jgn la cari pasal pegi toilet sebelum aku makan, terkincit pun x pe, aku rela..so kes ngada2nya, aku slalu berak waktu tengah malam..mcm biasa, aku akan kejut laki aku untuk amek air n kurma untuk isi perut sebelum berak..air kosong je pun, tp kalau x suam, kurang suam, stakat suam2 kuku aku akan suh die amek balik air tu sampai air tu rasenye memenuhi citarasa aku..
pastu bile die ckp "amek 2-3 biji kurma eh"
aku jawab " amek sebiji je"
laki aku jawab "makan la 2 biji, nnt lapar"
aku jawab "paham x, nak 1 je"
bile da abes makan sebiji, buat suara manja sikit " nak kurma lg 1"
bile da makan, da abes berak aku sambung baring balik kat katil, mintak lg kurma sebiji untuk alas perut lg sblum nak tunggu breakfast..padahal mase otw pegi toilet lalu dapur, boleh je amek kurma tu sendiri sbb kurma tu kat atas meja makan je pun..saje je aku menonong masuk bilik passuruh suami amekkan..
suami mana yg x pasrah dpt bini mcm aku..

mengada-ngada 4

stiap hari laki kite sapukan bio-oil kat perut, tektek, peha n kaki kite taw (untuk elakkan stretch mark)..kalau 1 hari die terlupa (n aku pun terlupa), esoknya kite merajuk..ha, even mase tu tengah ketawa gelak pontianak pun, tetibe teringat yg die x sapu bio-oil tu, muka kite bole terus mencuka walaupun tu kes semalam..awak boleh?

dgn laki kite mase raya..ni lah gamba 1st time aku senyum lepas beberapa bulan muka macam org cancer kene chicken pox (jerawat bertimbun2 maksud aku)..nasib da clear sikit muka time raya hari tuh..



 ni lah laki kite



bile da boleh start masak, kite buat la breakfast special untuk laki kite..die da banyak sgt berkorban untuk kite dan baby kan, setakat roti telur campak sayur n sos ape lah sangat kan..


emm, banyak lg sebenarnya ragam ngada2 aku ni..tp kan, aku rase ni bukan pembawakan budak la, aku rase mmg aku sendiri yg ngada2..baby jgn tiru perangai ummi okay, understand?




till then,
aku yg ngada-ngada.


1 comment:

Unknown said...

salam awak, bab pengalaman meludah tu sama macam saya cuma saya sampai masuk wad bersalin still meludah. bila tengah mengandung anak ke 2 ni aspect tak meludah la tapi rupanya masuk je kandungan 3 bulan sama jugak meludah uwaaaaaa!!!! tak tahan betul la bab meludah ni tiap saat meludah kadang tidur malam bila terjaga celik mata automatic nak meludah